top of page

Retrato do presidente | President’s portrait

ação e instalação / action and installation, 2019

‘Retrato do presidente’ se organiza como um exercício de desenho de modelo vivo: uma pessoa posa, outra a desenha. A pessoa que posa, segura um cassetete, veste um terno e uma máscara de couro que restringe sua visão. O desenhista está na sua frente, sentado à uma mesa, com a mão que desenha atada a uma corda que passa por uma roldana e sustenta o peso de um capacete militar preenchido com cimento e veste uma máscara de couro com um microfone embutido, que capta e distorce o som da sua respiração. As duas mascaras estão presas por uma corda que passa por um sistema de roldanas que conecta uma pessoa a outra, fazendo com que o movimento de um influa no movimento do outro. Ao longo a ação a pessoa que é desenhada bate com o cassetete na mesa, podendo golpear a mão de quem desenha, que segue desenhando quem golpeia, repetidamente. Assim, os desenhos vão se deformando ao decorrer da ação, tanto pelo sistema de amarrações quanto pelos golpes sofridos na mão de quem desenha.

                                                                            ----------------------------------------------------------------------------------------------

‘Portrait of the president’ is organized as an exercise in live model drawing: one person poses, another one draws. The person who poses, holds a police bat, wears a suit, and a leather mask restricting his vision. The one who draws is seated in front of him at a table with his hand tied to a rope that passes through a pulley. He holds the weight of a military helmet filled with cement and wears a leather mask with a built-in microphone which captures and distorts the sound of his breath. The two masks are attached by a rope that passes through a system of pulleys that connects one person to another, causing the movement of one to influence the movement of the other. Throughout the action the person who is drawn beats with the bat on the table, being able to strike the hand of the one who draws, who continue drawing the one who hits him. Thus, the drawings are deformed in the course of the action by the rope system and also by the blows suffered on the hand that draws.

bottom of page